Trein GINAF Rally Power komt op gang

SCHERPENZEEL - De trein van GINAF Rally Power lijkt serieus op gang te komen. In de lastige, hobbelige en vervelende derde etappe eindigden alle drie de regionale equipes in de top twintig. Wuf van Ginkel eindigde als tiende. Scherpenzeler Edwin van Ginkel werd twintigste.door Berry KamphorstDe Edervener deed 21 minuten en 30 seconden langer over de 284 kilometer dan winnaar Airat Mardeev. De rit ging van San Juan naar Chilecito. Jos Smink (Hoogland) werd 18e.Wuf van Ginkel, Hugo Kupper en Bert van Donkelaar deden dinsdag vooral geen gekke dingen. ,,We hebben op 90% gereden,'' aldus Wuf van Ginkel. ,,Op dit parcours is het beter om iets gas terug te nemen om zodoende het materiaal te sparen. De komende dagen is er voor ons meer mogelijk dan vandaag op deze lastige en vooral hobbelige piste. We zijn dan ook dik en dik tevreden met de tiende plaats in de etappe.''Edwin van Ginkel liet weten dat het een ,,vervelend en lastig parcours'' was. Van Ginkel koos ook voor de behoedzame tactiek. ,,We wilden geen risico nemen en we wilden vooral de truck heel houden. Je moest erg opletten met al die hobbels en gaten in de weg. We hadden al snel in de gaten dat het op heelhouden aan kwam. De piste was zo vreselijk slecht met al die hobbels en diepe gaten. Ik heb er echt hoofdpijn van gekregen.''De beloning na 284 moeilijke kilometers was een 17e plaats in het algemeen klassement. Dat stemt de debutant meer dan tevreden. ,,We zijn op de goede weg. Het gaat eigenlijk heel goed,'' aldus de Scherpenzeler. De derde man in het team, Jos Smink, is na de 18e plaats van dinsdag 20e algemeen. Wuf van Ginkel is de hoogst genoteerde rijder van GINAF Rally Power: 12e op 34.34 van koploper Mardeev.Ook Jos Smink en zijn manschappen, die de derde truck van GINAF Rally Power door het Zuid-Amerikaanse landschap sturen, toonden zich tevreden. ,,Door de vele hobbels raakte er een draad los waardoor we de gegevens van de motor niet meer konden uitlezen. Dat was ons enige probleem,'' aldus Hooglander Jos Smink, die in het algemeen klassement nu 20e is.De rallyrijders hadden in de cabine toch wel veel last van het gehobbel. ,,Alles in je maag lag door elkaar,'' aldus een lachende navigator Peter Stijkel. ,,Maar alles zit weer op zijn plaats en we kunnen met een goed gevoel richting het bivak,'' zo vertelde de navigator van Jos Smink, net nadat de equipe de proef had verlaten.Wuf van Ginkel, die een stabiele etappe reed en vooral geen gekke dingen deed op het parcours waar de GINAF zich niet echt thuis voelt, is de hoogst genoteerde rijder van GINAF Rally Power. De Edervener is twaalfde in het algemeen klassement. Wuf heeft een achterstand van 34 minuten en 34 seconden op koploper Mardeev. Met de duinen voor de boeg in de komende etappes is er voor Wuf van Ginkel, Hugo Kupper en Bert van Donkelaar nog volop perspectief om door te stoten naar de top tien van het vrachtwagenklassement.Dat perspectief was er al nauwelijks voor Jan Lammers, maar dat is nu heel zeker verdwenen. De snelle assistent kampt al tweedagen met grote problemen. ,,De ventilator sloeg een waterslang kapot,'' wist Edwin van Ginkel te vertellen. ,,Jan en zijn mannen hebben maandag ook Gerrit van Werven nog geholpen. Daarna kwamen ze met nog 100 kilometer voor de boeg zelf in de problemen.''In de tweede etappe kwamen Jan Lammers, Daniël Bruinsma en Terschuurder Sven Vogelaar pas vroeg in de ochtend binnen. Na een korte pauze kon de equipe al weer op pad voor de etappe van dinsdag.In de derde rit verging het de mannen van GINAF Rally Service echter niet veel beter. Opnieuw zorgde technische problemen voor oponthoud, veel oponthoud. Jan Lammers kwam dinsdagavond uiteindelijk als 53e binnen. Zijn achterstand op Airat Mardeev bedroeg 4 uur 37 minuten en 32 seconden. Het tijdsverlies was bijna een uur meer dan de totale tijd die Wuf van Ginkel nodig had om de hele etappe af te leggen.