Het papieren magazine versus het online abonnement

Blendle bestaat al een paar jaar. Toch zijn veel mensen nog niet overgegaan tot een abonnement, waarmee je naar wens artikelen kunt lezen én beluisteren.

14-10-2019, 11:44 |Van onze partner

Overigens; lezen is uit, luisteren is in. In de journalistiek is de app via welke artikelen aan je worden voorgelezen steeds meer in zwang. Blendle audio wordt genoemd voor Nederlandse artikelen. Engelstalig is onder meer Curio. Dan worden er artikelen aan je voorgelezen uit The Guardian, The Washington Post, The Financial Times en meer. 

In tegenstelling tot Blendle kun je met Curio meelezen, en de stemmen zijn te versnellen of te vertragen. Je kunt het gratis uitproberen en daarna betaal je 8,49 euro per maand. 

Dat is een mooi gegeven, maar veel mensen kennen zelfs het Nederlandse Blendle nog niet. Het bedrijf maakt nog altijd geen winst en mist nog een schare aan abonnees. Wat het is? Een online krant en tijdschriftenwinkel. Laat je je interesses achter dan selecteert deze online service speciaal voor jou artikelen die jou mogelijk interesseren. Je kunt starten met gratis proberen. Daarna ga je betalen. 
 

Voor nog geen tientje per maand online te lezen
In juli 2019 betaalde je daar net geen tientje per maand voor. Volgens kenners is het een dienst voor nieuwsjunks, maar zeker ook voor mensen die geen keuze voor een bepaalde krant of tijdschrift willen maken en wel veel willen lezen.  Wat er zoal voorbij komt? Artikelen uit de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Quest, LINDA., Libelle, Voetbal International, Runners, De Nieuwe Revu en Quote. In het Engels zijn er artikelen uit onder andere The New York Times.
 

Een papieren magazine is tegenwoordig duur
Het scheelt het sjouwen met je weekendtas vol bladen en kranten, en het kan ook geld schelen. Een magazine kost tegenwoordig behoorlijk wat euro’s. In tegenstelling tot de service dat je eerst losse artikelen kon kopen, biedt Blendle sinds augustus van dit jaar alleen nog maar een abonnement aan.
Voor een vast bedrag per maand kun je onbeperkt artikelen lezen en beluisteren.  Vijf jaar geleden was Blendle best wel revolutionair. Dat je losse stukken uit kranten en tijdschriften kon kopen, en niet je rugzak of laptoptas vol moest stouwen met papierwerk. Dat was nooit eerder zo
gedaan. Je betaalde per online artikel, geprijsd naar de grootte van het stuk. Duurder dan een euro per tekst werd het eigenlijk nooit. 
 

Jongeren willen producten naar wens
Nu is er louter nog een abonnement te koop, waaronder ook de artikelen die ingesproken worden. Volgens oprichter Alexander Klöpping bieden steeds meer bedrijven abonnementen aan zoals Spotify en Netflix. Zelfs een abonnement op een fiets is mogelijk met de swapfiets. Volgens Klöpping willen
vooral jongeren steeds meer producten afgestemd hun voorkeuren en wensen. Personalisatie wordt het genoemd.