Gezond zomerlijf creëren? Ga niet op dieet

20-05-2020, 13:52 |Van onze partner

Wil je er deze zomer goed uitzien? Kies dan niet louter voor minder eten en hard trainen. Dat is een slechte combinatie als je een gezond lijf met goed werkende spieren en botten wenst. Wat je wel moet doen?

Je zou het niet denken met al die sportende mensen om je heen, maar veel mensen kampen met overgewicht. Een groot aantal sporters dat je tegenkomt is dan ook aan het rennen of fietsen om af te vallen.

Niets mis mee, maar waarom gaat het dan zo vaak mis en houden mensen het niet vol? Door afvallen als hoofddoel te stellen, gaan veel mensen én hard trainen én minder eten. Een slechte combinatie, want het lijf heeft nu eenmaal brandstof nodig als je meer gaat bewegen. Beter zou het zijn om het afvallen als (goede) bijzaak te zien en vooral te gaan voor een gezonder, fitter en sterker lijf!

Gooi alle snoep uit de handtas

Natuurlijk is het belangrijk dat eerst alle slechte snacks en snoep van het menu verdwijnen. Daar is nog nooit iemand sterker en fitter van geworden. Handtas op de kop leeggooien en alle dropjes, zure matten en koeken gaan de prullenbak in. Maar dat is niet alles.

Een gezond lijf heeft energie nodig om te functioneren. En die energie haal je uit voeding. Nu weet iedereen dat afvallen begint met minder energie ofwel calorieën tot je nemen dan je verbruikt, maar overdrijf niet. Neem nooit te weinig calorieën tot je omdat het herstel en de opbouw van spieren en botten na een training essentieel zijn. Eet je te weinig dan doe je jezelf tekort, en heb je bij een volgende training gewoonweg niet voldoende energie tot je beschikking en liggen blessures op de loer.

Tip: ga niet over van snoep op het verzamelen van energierepen. Die dingen zitten bomvol calorieën en zijn misschien zinvol als je een flinke duurloop doet, maar niet overdag als je op je werk zit. Haal ze uit je XD Design rugtas en bewaar ze voor een extreme training of langdurige training.

Eet gezond om je spieren te voeden

Om spieren te kweken moet je ze voeden en dat betekent goed en gezond eten. Spieren gebruiken zelfs veel energie. Eet je te weinig dan verlies je spiermassa en dat is niet wat je wilt. Bovendien gaat ook je stofwisseling dan op een lager pitje functioneren. Precies wat er niet moet gebeuren om een gezond lijf te hebben.

Tip: doe aan krachttraining. Hiermee train je je spieren, je wordt er sterker van. Daar kun je heel eenvoudig mee beginnen door in je dagelijkse Micmacbags tas een aantal weerstandsbanden te stoppen waar je in het park mee kunt oefenen. Thuis kan natuurlijk ook. Doe je dat liever in een groep dan zijn er sportscholen genoeg die dit aanbieden.

Kies dus voor:

- gezond eten, net iets minder dan je verbruikt maar overdrijf niet

- Training voor de opbouw van conditie, vergroot je uithoudingsvermogen (hardlopen, fietsen)

- Training voor de opbouw van kracht, creëer sterke spieren en sterke botten (krachttraining)