• Marinus van Ginkel met een vrachtwagen. Op de achtergrond legervoertuigen.

    Adriaan Hosang
  • Legervrachtwagens op schaal van Marinus van Ginkel.

    Adriaan Hosang
  • Schaalmodellen van vrachtwagens door Van Ginkel gemaakt.

    Adriaan Hosang
  • Ook kleinere legervoertuigen horen bij de collectie.

    Adriaan Hosang
  • Diverse vrachtwagens waar Van Ginkel zelf ook in gereden heeft.

    Adriaan Hosang

Rijtuigen van beukenhout

RENSWOUDE In zijn Karrenmuseum aan de Dorpsstraat in Renswoude heeft Marinus van Ginkel een verzameling schaalmodellen van boerenwagens, legervoertuigen en vrachtwagens staan. In z'n vrije tijd op schaal gemaakt. Maar hij heeft meer, gerangschikt in zijn museum.

Adriaan Hosang

Zijn aandacht werd In 1981 getrokken door een boerenwagen. Op schaal gemaakt. Die wilde hij ook maken. Hij ging aan de slag, in de schuur achter z'n huis. Eerst een wiel.

Hij was niet tevreden en stopte. Het bloed kruipt vaak waar het niet gaan kan, hij ging toch weer aan de slag met dat wiel. Een bouwtekening hielp hem op weg. Het ging nu beter, gemakkelijker. Wielen maken is niet direct het gemakkelijkste onderdeel. Ook voor anderen blijkt dat een probleem. ,,Ik geef nog wel eens aanwijzingen en dan blijkt men later meer succes te hebben´´, zegt Van Ginkel.

Na die eerste boerenwagen op schaal kreeg hij de smaak pas goed te pakken. Hij ontdekte diverse modellen, kreeg fotoboeken van oude rijtuigen en boerenwagens, maar ook foto's van deze en gene die ergens een boerenwagen of rijtuig gefotografeerd hadden.

GEDULD NODIG In al die jaren heeft Marinus van Ginkel heel wat boerenwagens et cetera op schaal nagemaakt. Wie ze ooit eens bekeken heeft, zal ervaren dat ze er stuk voor stuk fantastisch uitzien, om in de huiskamer neer te zetten, ermee te pronken.

Geduld is wel nodig, zo legt hij uit. ,,Als het niet meteen lukt, leg dan de spullen gewoon even aan de kant. Begin met wat anders en pak later de draad weer op.

Goed gereedschap is belangrijk, denk aan een bankschroef, een boormachine, een slijpmachine, een decoupeerzaag, een figuurzaag, lijmtangen en natuurlijk ook het nodige kleine gereedschap, zoals vijltjes, steekbeiteltjes en een blikschaar om de metalen beugels van conservenblikken af te kunnen snijden.´´

GOED HOUT Wat de één weggooit kan Van Ginkel vaak gebruiken. Hij gebruikte wel banden die om pakken trottoirtegels zitten. Die waren voor de banden om houten wielen van wagens en rijtuigen. Voor die boerenwagens en rijtuigen gebruikte Van Ginkel beuken- en eikenhout, soms berkenhout en multiplex. Goed hout is belangrijk, legt hij uit.

In het Karrenmuseum van Marinus van Ginkel, staat alles keurig gerangschikt, met kaartjes en daarop de naam van de betreffende boerenwagen of het rijtuig. De wagens en rijtuigen zijn ook geschilderd, zoals de postkoets met zijn donkerrode wielen, de wagen van de melkboer, met daarop de melkbussen, of de kar van de petroleumboer met daarop de petroleumkannen.

LEGERVOERTUIGEN Ook maakte Van Ginkel schaalmodellen van legervoertuigen en vrachtwagens. Op de schappen staan modellen van een leger GMC, een Amerikaanse vrachtwagen uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog, maar ook de Dump Ford met de V8 motor, de Bedford, ook als tankwagen, Jeep's, tanks met geschutskoepels.

Van Ginkel heeft het laatst de MACK kraanwagen gemaakt, in legergroen.

ZELF GEREDEN Bijzonder zijn ook schaalmodellen van vrachtwagens. Het zijn veelal schaalmodellen van vrachtwagens waarin hij destijds, voor een deel, ook zelf gereden heeft. Hij werkte bij de Coöperatie in Renswoude en later bij Arkervaart.

Zijn eerste vrachtwagen was een DAF met frontbesturing, uit de jaren vijftig. Hij reed er zelf zo'n zeven jaar in. Later werd het een DAF 2100 Turbo.

Daar heeft Van Ginkel ook een schaalmodel van. De eerste DAF bulkwagen en de latere ronde bulkwagen is ook te zien in de verzameling, evenals een oplegger met strobalen en een veewagen.

De laatste twee zijn bij de Coöperatie actief geweest.