• Hannie Lamberink
  • Hannie Lamberink
  • Hannie Lamberink
  • Hannie Lamberink
  • Hannie Lamberink

Rekendag op de Griftschool

WOUDENBERG Elk jaar wordt er in maart een Grote Rekendag georganiseerd door de Universiteit van Utrecht en Uitgeverij Malmberg voor groep 1 tot en met 8 van alle basisscholen en voor de eerste klas van het voortgezet onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Die vond woensdag ook plaats op de Griftschool in Woudenberg.

De bedoeling van grote Rekendag is om rekenen leuk te maken door zelf te onderzoeken en te ontdekken, ook voor kinderen die niet zo van rekenen houden, en kinderen te laten ontdekken hoe nuttig het kan zijn om goed te kunnen rekenen. Rekenresultaten kunnen hierdoor verbeteren. Ronald Keijzer, projectmanager Grote Rekendag en onderzoeker, legt uit: ,,Experimenteren met rekenen laat rekenen aansluiten bij de dagelijkse praktijk."

Het thema was dit jaar 'Meetkunde uit de kunst, in de klas'. Bij de keuze van de thema's wordt altijd gekeken of het een aanvulling is van wat in de rekenboekjes staat. Kunst en rekenen hebben veel met elkaar te maken want kunstenaars gebruiken in hun werkstukken wiskundige technieken als perspectief, afmetingen, verhoudingen, patronen, symmetrie, spiegelen en nog veel meer.

Vanwege dit thema is Museum Boijmans van Beuningen dit jaar partner van de Grote Rekendag. Via hun site zijn voor dit thema geselecteerde kunstwerken in de klas te bekijken. De Griftschool deed voor het eerst mee met de Grote Rekendag. Marijke Morren in reactie: ,,Het is altijd goed om een dag aan exacte vakken te besteden. Voor leerkrachten is het een leuke uitdaging en voor leerlingen is het leuk om niet uit hun boek te hoeven werken."

Alle klassen waren na de gezamenlijke start op het schoolplein op hun eigen manier met rekenen en kunst bezig. In de groep 1 en 2 stonden patronen en meetkundige figuren zoals driehoeken of cirkels centraal. In groep 3 en 4 ging het over omkeren, spiegelen en symmetrie. Groep 5 en 6 ging zelf patronen ontwerpen en groep 7 en 8 hield zich bezig met perspectief, ver weg en dichtbij, driedimensionaal en diepte in een schilderij. Zij vormden met elkaar een Mondriaanschilderij. Aan het eind van de ochtend was er een tentoonstelling voor ouders.