• Gerwout Lamberink
  • Gerwout Lamberink

Positieve reacties op dementietraining AH

WOUDENBERG In het voorjaar heeft personeel van AH Woudenberg een dementietraining van Alzheimer Nederland gevolgd.

Door Hannie Lamberink

Voor het personeel van de AH supermarkt in Doorn werd de eerste dementietraining van Nederland gegeven. Dhr. Van den Tweel, eigenaar van AH Woudenberg, was daar zo enthousiast over dat hij dit ook aanvroeg voor zijn filialen. Hij volgde zelf samen met 30 bedrijfsleiders en teamleiders van zijn supermarkten de training. Bea, Jacintha, Mark, Lindert, Joost en Geurt hebben de training gedaan en moeten hun kennis nu op teamavonden overdragen aan hun collega's.

BETER REAGEREN Supermarktmanager Geurt de Wit: ,,Hoewel de periode waarin we nu ervaring hebben kunnen opdoen met onze geleerde kennis nog maar kort is, zijn we wel enthousiast. Ook klanten reageerden positief op het bericht. Het is goed dat we dit gedaan hebben. De cursus sloot goed aan bij onze dagelijkse praktijk. We hebben meer inzicht gekregen in het gedrag van dementerende ouderen. Hun korte termijngeheugen verdwijnt als eerste en de problemen die dat veroorzaakt in hun functioneren, kun je het beste tegemoet treden met rust, geduld en vriendelijkheid, door met de klant mee te praten. We hebben al een paar keer situaties meegemaakt waarbij de achtergrondkennis ons meer zelfvertrouwen gaf. We kunnen door de dementietraining beter reageren als zich incidenten voordoen, zoals mensen die hun partner kwijtraken in de winkel, mensen die maar blijven praten bij de kassa of balie, die in paniek raken, die hun fietssleuteltje niet meer kunnen vinden, die vergeten te betalen, die agressief worden door kleinigheden of mensen die niet meer op de namen van producten kunnen komen:(,,Ik zoek die dingen waar je vuilnis in doet"). We kunnen nu ook deze mensen beter van dienst zijn. Dit is een nieuwe ontwikkeling en een nieuwe vorm van klantvriendelijkheid. Voor families van senioren kan het zelfs zo zijn, dat wij bij de kassa's als eersten problemen signaleren doordat afrekenen niet meer lukt."

CONTACT ZOEKEN Vanwege de privacy is het niet mogelijk om ouderen zelf naar hun ervaringen in de winkel te vragen maar ouderenwerkster Tineke Smallenbroek is blij met dit initiatief: ,,Dit kan ouderen helpen om langer zelfstandig te blijven." Ook Bas van Ieperen, wijk- en locatiemanager van zorgcentrum Groenewoude is enthousiast: ,,Ik was al van plan om contact te zoeken met AH om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Nu ga ik dat zeker doen."

OOGJE IN HET ZEIL Geurt de Wit voegt er aan toe: ,,Hoewel zelf boodschappen scannen in opkomst is blijft voor een deel van de 12.000 klanten, waaronder ouderen, het persoonlijke contact en een praatje heel belangrijk. Bij de training kregen we het advies om contact te zoeken met het netwerk van een persoon. Dat is in Woudenberg goed te doen. Maar andersom mogen familieleden ons ook vragen om een oogje in het zeil te houden bij senioren die beginnen te dementeren."

Informatie over trainingen verstrekt Ineke de Kruijf, coördinator Voorlichting bij Alzheimer NW-Veluwe, tel 06-84182661 of voorlichtingnwveluwe@gmail.com