• Hannie Lamberink
  • h
  • Hannie Lamberink
  • Hannie Lamberink

Orgelimprovisaties bij schilderijen

WOUDENBERG In de serie gratis zomerzaterdagmiddagconcerten in de Dorpskerk vond 6 augustus het derde 'Orgel-Plus'-concert plaats waarbij schilderijen van Paul Boer gecombineerd werden met orgelimprovisaties van Arjan Veen en Wil-fred Folmer op het Knipscheerorgel. Ongeveer vijftig mensen genoten van hun orgelspel en de kleurige schilderijen. Via een beamer waren de organisten op een scherm in de kerk te zien.

Door Hannie Lamberink

Wilfred en Arjan speelden eerst vierhandig een oorspronkelijk voor piano geschreven suite van Grieg: 'Fra Holbergs tid'. Daarna lichtte Paul Boer zijn schilderijen toe die onderdeel zijn van een serie van vier werken. Hij werkt graag met olieverf en paletmes en gebruikt meestal onderwerpen uit de Bijbel of de filosofie.

Op dit moment hangt zijn 'Kerk van Scherpenzeel' bij de Lionsclubexpositie in galerie Dalhuijsen. Paul had zich laten inspireren door psalm 146: hemel, lucht, zee en aarde hebben elke dag weer andere kleuren. Het 'allegro'-schilderij bestaat uit talrijke kleine vlakken en Wilfred vertaalde dit in vrolijke muziek met korte noten en een steeds sterker wordende melodielijn. Het 'toccata'-schilderij laat grotere kleurvlakken zien en Arjan beeldde dit uit met zwaardere en langere aanzetten. Het was duidelijk welke orgelimprovisatie bij welk schilderij hoorde.

De organisten zagen de schilderijen pas kort voordat zij het visuele auditief moesten weergeven en speelden met een kleine afbeelding van de schilderijen voor zich.

Wilfred heeft orgel- en improvisatieles gehad van kathedraalorganist Wouter van Belle en is nu naast zijn werk in het bedrijfsleven organist van de Koepelkerk in Renswoude, de Hervormde kerk in Scherpenzeel en de Wilhelminakerk in Utrecht. Hij improviseert veel bij thema's, liederen en preken in kerkdiensten, zoals bij de kruiswegstaties.

Arjan studeerde na het conservatorium koordirectie en improvisatie en is organist van de Hervormde gemeenten in Woudenberg en Scherpenzeel.

Tot slot klonk een quatre mainsimprovisatie op het liedje 'Boer, wat zeg je van mijn kippen': een verwijzing naar de naam van de schilder en de Woudenbergse hanen.