• Adriaan Hosang

'Mensen vallen ongewild buiten de boot'

SCHERPENZEEL Het digitaal communiceren neemt hand over hand toe en niet iedereen is daar even blij mee. Ouderen zijn soms niet gewend om met digitale apparaten om te gaan, maar ook laaggeletterden, mensen met een verstandelijke beperking of mensen die gewoon niet digi-vaardig zijn. Lout Obbink en Paul Jansen hebben samen met Rianne van Ginkel, ouderenwerkster van de Senioren Welzijns Organisatie Scherpenzeel/Renswoude de koppen bij elkaar gestoken om ervoor te zorgen dat deze mensen niet tussen wal en schip terechtkomen. Een formulierenloket is het resultaat. Er wordt gestart op donderdag 7 januari van 10.00 tot 11.00 uur in het Huis in de Wei aan de Vijverlaan 2 in Scherpenzeel. Daarna iedere donderdag, op hetzelfde tijdstip en dezelfde locatie.

Adriaan Hosang

Lout Obbink: ,,De opzet is om één keer per week van 10.00 tot 11.00 uur mensen te helpen die niet geen raad weten met een ontvangen brief of formulier. Denk aan hulp bij het invullen of uitzoeken waar iemand voor een bepaalde aanvraag moet zijn. Momenteel zien we dat bijvoorbeeld gemeenten, banken en de Belastingdienst meer en meer digitaliseren en in feite een terugtrekkende beweging maken. Gevolg is dat wie digitaal niet uit de voeten kan in de problemen komt en misschien wel vergoedingen misloopt. Niet iedereen kan bij familie of kennissen aankloppen. Sommigen willen dat ook niet.''

PROBLEMEN ,,In Scherpenzeel heeft wethouder Henk Vreeswijk zich enorm ingezet voor die groep mensen die digitaal niet uit de voeten kan en heeft hij toch geprobeerd het één en ander recht te zetten'', stelt Obbink. ,,Duidelijk is wel dat niet iedereen met een computer, laptop of iPad kan omgaan.''

,,Voor de mensen die digitaal niet uit de voeten kunnen, zijn straks steeds meer zaken niet controleerbaar en daardoor kan het gebeuren dat je geld misloopt terwijl je er wel recht op hebt'', zegt Paul Jansen. ,,Kijk ik bijvoorbeeld naar de eigen bijdrage voor ziektekosten, die de gemeente Scherpenzeel verstrekt, dan is het voor iedereen wel zaak dat hij of zij weet hoe je die aan moet vragen. Wanneer heb je er wel of geen recht op? Lang niet altijd zijn belanghebbenden daarvan op de hoogte.''

UITKOMST Paul Jansen die ook actief is binnen Schuld Hulp Maatje ziet dat mensen ongewild buiten de boot vallen omdat ze zich geen raad weten met een formulier. Lout Obbink ziet ook dat mensen er zo tegenop zien dat ze het maar aan de kant leggen. Lout Obbink, Paul Jansen en ook ouderenwerkster Rianne van Ginkel zijn van mening dat een formulierenloket een uitkomst is voor velen en dus is hun advies om langs te komen op het spreekuur. ,,Alles wat besproken wordt, blijft uiteraard binnenkamers'', aldus Obbink.

VERSTERKING De drie zoeken nog mensen die zich willen inzetten voor hen die moeite hebben met de invulling van formulieren. Aangiften van inkomstenbelasting worden niet afgehandeld. Daar is al langer iemand anders voor.

Obbink: ,,Zie onze inzet als een soort ombudsman-achtige opzet.''