• De tweedaagse theoriecursus werd bezocht door 35 deelnemers.

    Hannie van de Veen
  • Hannie van de Veen

'Je probeert in 't verkeer bij te blijven'

WOUDENBERG De gemeente Woudenberg bood donderdag 65 plussers een gratis tweedaagse theoriecursus aan in de Camp om de verkeerskennis op te frissen. De tweede ochtend van deze cursus is 11 oktober. Ook is voor eigen rekening een praktijkles mogelijk .

Er hadden zich via Veilig Verkeer Nederland 35 deelnemers aangemeld. Bij binnenkomst ontvingen zij een 'cadeautas' met informatie en een theorieboekje.

PUBERGEDRAG De reden van aanmelding was meestal: ,,Je wilt toch proberen bij te blijven". Nico Aperloo, voorlichter van Veilig Verkeer Nederland: ,,Doordat verkeersregels veranderen, voelen mensen zich niet meer vertrouwd op de weg. Niet alleen senioren, maar alle weggebruikers moeten nieuwe verkeersborden, wegmarkeringen, snelheidsregels en voorrangsregels steeds bijspijkeren. Er vallen elk jaar 613 doden en 18.500 gewonden in het verkeer. De meeste ongelukken gebeuren door het gebruik van E-bikes, mobieltjes of onvoorspelbaar pubergedrag."

Met een powerpoint en een flipover legde Aperloo het verschil uit tussen het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en de Wegenverkeerswet tussen motorvoertuigen en motorrijtuigen, tussen bestuurders en voetgangers, verkeersdeelnemers en weggebruikers. In moeilijke gevallen beslist de rechter wie er fout was en wie aansprakelijk is. Vaak gebruikt hij dan het 'kapstokartikel' nummer 5: 'U had moeten weten dat...' Lastige vragen maakten de aanwezigen aan het twijfelen: hoe zit het met rolstoelen, winkelwagens, kinderwagens, rollators, segways, honden, vee, ruiters, scootmobielen en skates? Zijn zij bestuurders? Wie heeft wanneer voorrang? De oude indeling in snelverkeer en langzaam verkeer geldt niet meer. Voorrangsvoertuigen, de tram, woon/winkelerven, 30 kilometerzones, de openbare weg, rijbanen en rijstroken, spitsstroken, doelgroepenstroken en uitvoegstroken kwamen ter sprake. Ook kon men vragen stellen. Na twee uur duizelde het de meeste aanwezigen door de grote hoeveelheid informatie. Rotondes, snelwegen en parkeerverboden komen nog aan bod.