• Bedrijfsleider Geurt de Wit met assistent bedrijfsleider Walter van den Hul.

    Joke van der Heide

'Je kan klanten beter helpen'

WOUDENBERG AH Woudenberg loopt voorop op sociaal gebied, zowel binnen Woudenberg als binnen haar eigen organisatie. Zij waren twee jaar geleden dan ook het eerste 'dementievriendelijke' bedrijf in Woudenberg. Ook binnen de AH-organisatie hoorden zij bij de eersten, die deelnamen aan de training van Alzheimer Nederland.

Joke van der Heide

Franchise-ondernemer Gerard van den Tweel, eigenaar van vijf AH-vestigingen, waaronder Woudenberg, erkende twee jaar geleden dat kennis van dementie in onze vergrijsde samenleving steeds belangrijker wordt. Eén op de vijf mensen krijgt dementie en dat zal alleen maar toenemen. Zeker in een gemeente als Woudenberg, waar relatief veel meer ouderen wonen dan in de rest van de provincie Utrecht. Geurt de Wit, filiaalhouder AH Woudenberg: ,,We proberen ons op deze manier als franchise-ondernemers te onderscheiden ten opzichte van de filiaalbedrijven. Inmiddels heeft AH dit landelijk uitgerold en zijn alle vestigingen dementievriendelijk."

MENSENKENNIS Geurt de Wit heeft de training als positief ervaren. ,,Er gaat een wereld voor je open. Je mensenkennis vergroot. Door de training ben je er meer op gefocust en ga je anders naar de klanten kijken en kan je hen beter helpen", vertelt hij. Geurt de Wit heeft meerdere klanten die dementie hebben. In de winkel kan je dat merken door repeterend gedrag als steeds dezelfde vragen stellen, een boodschappenbriefje aan het personeel geven, enigszins verdwaald door de winkel lopen of moeite hebben met betalen bij de kassa.

GEEN STEMPEL ,,Het is de kunst om daar goed op in te spelen. Ik vraag bijvoorbeeld of iemand iets kan vinden. Belangrijk is dat je het zo doet dat het voor de klant niet vervelend aanvoelt. Mensen met dementie moeten geen stempel krijgen", legt hij uit. De extra kennis vindt hij belangrijk. Het komt bijvoorbeeld voor dat mensen diefstal plegen ten gevolge van dementie. ,,Door de training herkennen wij dat beter. In zo'n geval wil je de situatie goed inschatten en het probleem zo snel mogelijk oplossen door bijvoorbeeld contact op te nemen met de familie. Ook bleek dat dementie niet alleen ouderen treft."

De training van een halve dag werd gegeven door mensen van Alzheimer Nederland en werden bij AH Woudenberg gevolgd door het management en de teamleiders. Vervolgens zijn er intern teambijeenkomsten gehouden en werd de training verder binnen het bedrijf uitgerold. ,,Bij onze koffiepraatjes met het personeel kijken wij geregeld terug op de training. Ik vond de training een mooie aanvulling op mijn kennis, ook privé.

De keuze om hieraan mee te doen hoort bij hoe AH-Woudenberg midden in de samenleving staat. Wij proberen als bedrijf iets terug te doen voor het dorp. Wij zijn bijvoorbeeld betrokken bij Woudenberg Fairtrade gemeente en het sponsoren van verenigingen en mooie activiteiten als Samen op zondag en WAUW!denberg."