• Hannie Lamberink

Jarno ontwerpt logo Coalitie Erbij

WOUDENBERG Een bijzondere samenwerking tussen Coalitie Erbij Woudenberg, Marijn de Lange van Jeugd-Punt en Ellen van Beeck en Minca de Jong van de Kunstberg leidde tot een bijzonder resultaat: een logo voor de nieuwe stichting Coalitie Erbij Woudenberg. De uiteindelijk keus viel op het ontwerp van Jarno van Garderen.

Coalitie Erbij, dat zich bezig houdt met het verbinden van mensen in Woudenberg en ontmoetingen stimuleert, wilde graag een herkenbaar logo en Marijn kwam op het idee dat jongeren dit wel zouden kunnen ontwerpen. Als prijs voor het beste logo loofde hij een tablet uit.

Ellen van Beeck en Minca de Jong van de Kunstberg werden er bij betrokken. Zij gingen met de jongeren tussen 11 en 17 jaar die zich aangemeld hadden bij Jeugdpunt op 20 en 27 november 's avonds aan de gang en verdiepten zich grondig in de betekenis, de kracht en de herkenbaarheid van een logo. De vijf jongeren maakten een 'moodbord' , gingen 'mindmappen' en hoorden over de doelstelling van Coalitie Erbij. Daarna werden verschillende voorstudies getekend.

De ideeën groeiden en er werd goed nagedacht. Uiteindelijk ontstonden de definitieve ontwerpen waarvan verschillende enkele kenmerken gemeenschappelijk hadden: een cirkel of ronde vormen, kleuren uit het wapen van Woudenberg, handen, mensen die samen iets doen of elkaar helpen. Ook de natuurlijke omgeving van Woudenberg kwam terug in de ontwerpen.

Op de avond van de prijsuitreiking, afgelopen dinsdag, mochten Jarno van Garderen, Vera Jonker, Jochem van Dolder en Gidena Getachew hun ideeën en hun ontwerp toelichten. Deelneemster Mariana Shabroug was afwezig. De jury had zich er al over gebogen en een keus gemaakt: unaniem vond men het ontwerp van Gidena het meest aansprekend, maar bij testen op de computer en verkleinen voor briefpapier bleek dit ontwerp zijn kracht te verliezen. Uiteindelijk werd Jarno van Garderen daarom winnaar van de tablet en kregen de anderen een kadobon van McDonalds. Het winnende ontwerp wordt nu verder uitgewerkt tot een logo.