• 112Heuvelrug.nl
  • 112Heuvelrug.nl
  • 112Heuvelrug.nl
  • 112Heuvelrug.nl

'De drempel naar de politie moet nog altijd lager'

RENSWOUDE Het geluid van de politieauto galmt door de omgeving, waarna meerdere mensen omkijken. Ditmaal is het geen spoedmelding van de hulpdiensten, maar een 5-jarig jongetje dat achter het stuur van de auto met zwaailichten is gekropen. Het is één van de dingen die Henk Heijting graag wilde bereiken. De wijkagent van Renswoude haalde het Media Lab van de politie naar Renswoude en Veenendaal en wilde de drempel verlagen: ,,Wij willen de burger nog meer kennis met ons laten maken."

Jeroen van der Veer

Door middel van het Mobile Media Lab, testte de politie op een laagdrempelige manier haar communicatiemiddelen. Zo stonden er in de vrachtwagen meerdere laptops, waarop enquêtes ingevuld konden worden. De politie wil altijd midden in de maatschappij staan en heeft daardoor op meerdere manieren contact met de burger. ,,Maar is dat altijd op de juiste manier", vraagt Heijting zich hardop af. ,,Wij kunnen met z'n allen wel denken dat we het goed doen, maar uiteindelijk is het woord aan de burger."

Om deze reden haalde Heijting de vrachtwagen naar de omgeving, waardoor hij op een leuke manier de burger naar hem toe probeert te krijgen. ,,Wijkbijeenkomsten hebben nog amper zin", is hem opgevallen. ,,Daardoor moeten wij ook steeds actiever worden. Dat is niet erg, want daardoor kom je op initiatieven zoals deze."

In Renswoude en Veenendaal bleek het idee aan te slaan en was er genoeg belangstelling. Het gesprek werd aangegaan, de enquêtes werden ingevuld en kinderen mochten een kijkje nemen in de politieauto. ,,Ja, het is volgens mij wel een succes", sprak Heijting, die ook De Borgwal in Renswoude bezocht. ,,Daar werd gesproken over cyberpesten. Een fenomeen dat nog dagelijks speelt, maar waarvan niet iedereen zich realiseert wat voor gevolgen het kan hebben."

Die voorlichting gaat volgend jaar ook in Veenendaal gegeven worden, iets waar hij deze keer niet aan toe kwam. In Veenendaal, maar ook in Renswoude, vulden bezoekers de enquête. Daarbij werden vooral vragen gesteld over de manier van het inzetten van social-media en de zichtbaarheid van wijkagenten. ,,We zitten op Facebook, Twitter, Instagram en sommigen zelfs op Snapchat. De vraag is alleen; hoe zet je dat in en hoe wordt het ontvangen. Wij beseffen dat social-media steeds belangrijker wordt en daar willen wij graag op inspelen."

Door in verbinding te staan, te luisteren en vervolgens de middelen te verbeteren, werkt de politie, samen met de burger, aan een veiliger Nederland. Daarom werd er ook aandacht gevraagd voor de donkere dagen die eraan gaan komen. ,,Thuis een lampje laten branden als je weg bent, kan al een groot verschil maken. Wij als politie willen er alles aan doen om criminaliteit te verlagen, maar daarbij hebben we ook de burger nodig. Daar zijn deze dagen ook voor bestemd. Elkaar alert maken."

Daarin lijkt de actie van Heijting en zijn collega's geslaagd, al moet hij de uitslagen van de enquêtes nog afwachten. ,,Op basis daarvan, gaan we ons media-gebruik aanpassen of aanscherpen. Met uiteindelijk maar één doel; nog meer burgers helpen."