• Hannie Lamberink-van de Veen
  • Hannie Lamberink-van de Veen

Speelgoedmarkt leerlingen Olijfboom levert 350 euro op voor goede doelen

WOUDENBERG Groep 7 van De Olijfboom hield vrijdag na schooltijd een speelgoedmarkt, die in totaal 350 euro opbracht voor goede doelen.

Deze markt werd bedacht door de juffen Maartje Voogd en Tjitske van Goor en de meesters Pieter Schonewille en Leo van der Meij. Het plan werd door de leerlingen enthousiast ontvangen. De datum van de markt was met opzet vlak voor sinterklaas gekozen, want op deze manier wilden de leerkrachten de kinderen duurzaamheid leren, door hen te laten ervaren dat ook gebruikt speelgoed leuk kan zijn.

KERSTMUZIEK Op de markt of fancy fair werd allerlei speelgoed voor kinderen van 0 tot 12 jaar aangeboden. Daarnaast werden ook fruit, patat en snacks, suikerspin en taarten verkocht.

Ook waren er activiteiten, zoals donuts maken en versieren, spijkers in een blok slaan, knikkers of spekjes raden en blik gooien. De bezoekende kinderen, ouders en grootouders konden ondertussen pauzeren met koffie, thee, drinken, en hapjes en kerstmuziek op de achtergrond.

De speelgoedmarkt vormde zo een gelegenheid voor ontmoeting. Ouders waren ook betrokken bij de inrichting van de markt, het inkopen van de spullen, het uitzoeken van speelgoed, het vervoer van alle benodigde spullen, speelgoed en etenswaren naar school en het opruimen na afloop.

ONDERNEMERSPROJECT Leo van der Meij: ,,Ik houd een keer in de twee jaar een junior ondernemersproject op school.

Daar leek deze activiteit wel op, want ook nu konden de kinderen ervaren dat ondernemen erg leuk kan zijn. Het was bovendien een leuke activiteit voor groep 7a en groep 7b. Deze drieëndertig leerlingen worden vanwege het grote aantal vaak gesplitst, maar ze konden nu gezamenlijk in actie komen. Van tevoren hebben ze met elkaar nagedacht over de organisatie. Ze moesten bedenken hoe ze mensen naar de markt konden lokken. Zo kwam er een flyeractie in de buurt en een kleurplaatwedstrijd, waarbij gezelschapsspellen gewonnen konden worden. De kinderen maakten zelf een kleurplaat en stelden zelf een jury samen. De winnaar werd aan het eind van de markt om 17.00 uur bekend gemaakt."

ONDERNEMEN EN DELEN De helft van de winst die deze markt opleverde, ging naar drie goede doelen voor kinderen en dieren die de kinderen zelf gekozen hadden: KIKA, Stichting Hartekind en het Wereldnatuurfonds. Sommigen kennen stichting Hartekind door eigen hartproblemen persoonlijk.

De andere helft mochten de kinderen zelf houden. ,,Omdat ze de helft van hun eigen winst mochten houden en de helft weggaven, leerden ze zowel waardevol ondernemen als delen met anderen. Kinderen die in groepjes gewerkt hadden verdeelden de winst onderling.