• Foto Van Denderen

Jarig bouwbedrijf schenkt geld

WOUDENBERGER  Bouwbedrijf Legemaat & Van Elst heeft afgelopen woensdag een cheque van 1.000 euro uitgereikt aan iedere Woudenbergse basisschool ter stimulering van techniekonderwijs.

Joke van der Heide

VAKMENSEN In juni vierde het bouwbedrijf het 95-jarig bestaan. ,,De giften die wij ontvingen van onze relaties willen wij teruggeven aan een lokaal doel dat aansluit bij onze bedrijfstak. Wij merken dat ons vak bij de jeugd minder populair is en dat baart ons zorgen. De bouwsector zal in de toekomst zeker vakmensen te kort gaan komen. Daarom vinden we techniekonderwijs op de basisschool heel belangrijk en willen wij daar graag een bijdrage aan leveren", legt Piet Legemaat uit. ,,Hoe meer kinderen op jonge leeftijd met techniekonderwijs in aanraking komen, des te groter is de kans dat een deel een vervolgopleiding in de techniek zal kiezen", vult hij aan.

 

SYMPATHIEK De basisscholen vinden het een sympathiek gebaar van deze Woudenbergse ondernemers en hebben alle al een mooie bestemming voor het geld gevonden. Dorine de Jong van de Griftschool geeft aan dat techniek een tijd lang een ondergeschoven kindje is geweest in het onderwijs. De Griftschool is actief aan de slag met een programma om kinderen enthousiast te maken voor dit vakgebied. Zij doen projecten met het milieucentrum De Groene Belevenis in Leusden. Recentelijk konden kinderen na schooltijd ook zes technische workshops volgen van de organisatie Mad Science. De cheque wordt gebruikt voor de aanschaf van een zandtakel op het nieuwe schoolplein.

 

NIEUWBOUW Voor de Wartburgschool kwam het geld op het juiste moment. Het zal gebruikt worden voor de inrichting van het nieuwe handvaardigheid- en technieklokaal. ,,Door de nieuwbouw zitten wij weer wat ruimer in ons jasje en kunnen wij meer aandacht aan het vak techniek besteden", vertelt Andrea Balken.

Ook de Olijfboom wil een deel van de 1.000 euro gebruiken voor de inrichting van het technieklokaal in de nieuwbouw. Voor het overige deel willen zij technisch lego aanschaffen. ,,Techniekonderwijs was altijd al belangrijk voor ons. Nieuw is dat wij meer via thema's willen gaan werken en zo de vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en techniek geïntegreerd kunnen geven", aldus Marianne Meerveld.

Voor de Koningin Julianaschool is het vak techniek opgenomen in de methode Wereldoriënterende vakken. Als voorbeeld noemt Arie Visser een recente opdracht voor de bovenbouw: het maken van een maquette op schaal van je eigen huis. Van het geld wil zijn school ook ontwikkelings- en programmeermateriaal van lego aanschaffen, van technisch lego tot Mind Storms. Net als bij de Olijfboom is ook hier het doel om een lijn door de hele school aan te bieden. Ook de Jan Lighthartschool zet bij de invulling van de cheque in op programmering, maar dan een stap verder dan lego. ,,Wij willen dat kinderen leren begrijpen hoe een robotje kan rijden en welke programmeertaal zij daar voor moeten gebruiken. Kinderen met deze specifieke talenten willen wij stimuleren", vertelt Jan Wouters.