'Geen leegstand in centrum'

WOUDENBERG  Veel winkelcentra hebben het moeilijk. Winkels sluiten en er is steeds meer leegstand. Hoewel dit in absolute zin in Woudenberg meevalt, is het ook voor Woudenberg zaak om kritisch te kijken naar de toekomst van het centrum en te anticiperen op het veranderende koopgedrag en de vraag van de consument naar een compact, compleet en comfortabel centrum met aandacht voor horeca.

 

Joke van der Heide

Voor winkelcentra lukt het alleen om het tij te keren als alle belanghebbenden zoals gemeente, ondernemers en vastgoedpartijen goed samenwerken, lef tonen en (blijven) investeren. Kortom wanneer de keuze wordt gemaakt voor een nieuwe manier van (samen)werken, waarbij de consument voorop staat. Een consument anno 2016, die veelvuldig gebruik maakt van internet, zowel voor, tijdens als na het bezoek aan het dorpscentrum. Een consument, die de Woudenbergse ondernemer onvoldoende kent. Er wordt meer aanbod gedreven gehandeld en onvoldoende gekeken naar wat de consument wil.

Dit komt uit het actieplan dat is opgesteld door retailspecialist Marc Majolée van het platform de Nieuwe Winkelstraat naar aanleiding van gegevens van de gemeente, de koopstromenmonitor, een schouw en diverse sessies met alle betrokkenen. Rabobank de Gelderse Vallei introduceerde vorig jaar juni op basis van signalen vanuit de ledenraad van de bank  het platform in Woudenberg. Dit onafhankelijke initiatief loopt ook in andere plaatsen zoals Barneveld.

 

Dinsdag 29 maart overhandigden Marc Majolée en Mariska de Kleijne, directeur Bedrijven Rabobank Gelderse Vallei officieel het actieplan. ,,Jullie hebben met Woudenberg goud in handen, zorg ervoor dat je dit verzilvert voor je inwoners, gasten en andere bezoekers van jullie mooie dorp", aldus de Kleijne.