Ook participeren kun je leren

Het wandelseizoen startte met de kleuterdriedaagse van De Olijfboom en ik vond het leuk om bij hen de medailles om te hangen op donderdag 24 mei.

Vrijdag 1 juni komen de kinderen van groep 1 en 2 van de Julianaschool langs het gemeentehuis als afsluiting van hun ochtendvierdaagse en ’s avonds zwaai ik graag naar alle andere basisschoolkinderen die vier avonden de 5 of 10 kilometer hebben gelopen. Dan besef je dat we ontzettend veel basisschoolkinderen in Woudenberg hebben. Van een krimp is onze gemeente geen sprake.

Ik maak graag tijd om al deze wandelaars voor het gemeentehuis te feliciteren met hun prestatie. Ik vind het leuk om iedereen te ontmoeten. Maar ik zie ook al die mensen die deze evenementen mogelijk maken, de leerkrachten, de ouders en andere vrijwilligers, zoals onze eigen Avondvierdaagse-organisatie. Geweldig dat jullie je schouders hier weer onder zetten!

Bij het omhangen van de medailles op 24 mei kwam ik rechtstreeks uit een tweedaagse cursus Besturen in Participatieland. ‘Participatie’ is verankerd in de Woudenbergse samenleving. Ik denk aan het beheer van het sportpark en De Camp, dat al lang in handen is van inwoners. En deze week zetten veel mensen zich in voor de 51ste Avondvierdaagse.

Nadenken over participatie is nooit klaar, omdat elk inwonersinitiatief weer anders is. Een mooi voorbeeld is de stichting Duurzaam Woudenberg, waar denken en doen gecombineerd worden. Succesvolle acties als meer gebruik van zonne-energie met de postcoderoos en het repareren van kapotte spullen in het Repair Café helpen ons allemaal het milieu minder te belasten. De rol van de gemeente is hier klein. Bij het project Groen aan de Buurt is die rol groter met een startbudget en organisatorische hulp. Maar inwoners gaan daarna zelf aan de slag om Woudenberg mooier en groener te maken. De samenleving staat voorop en vanuit het gemeentehuis proberen we al die ideeën mogelijk te maken.

Natuurlijk kijken we ook naar ervaringen bij andere gemeenten. Op een cursus spreek ik collega-burgemeesters, elk met eigen ervaringen. Een Rotterdamse hoogleraar gaf ons tips en vertelde wat we als gemeente vooral niet moeten doen. Het is pionieren in participatieland en vanuit onze eigen ervaringen en die van anderen leren we wat initiatieven succesvol maakt en welke rol het beste past bij de gemeente. Want over participeren kunnen we veel van elkaar leren.